Tuesday, December 24, 2013

Vitamin D


Semasa di sekolah, kita diberitahu kita boleh mendapat vitamin D daripada matahari. 

Ouch... kini setelah bekerja, keluar pagi, balik petang, adakah kita secara purata mendapat cukup vitamin D?





Apakah kepentingan vitamin D kepada manusia? 

Apakah kesannya jika kita tidak mendapat Vitamin D yang mencukupi?
Apakah alternatif mendapatkan vitamin D? 


Manfaat vitamin D untuk kesihatan sangat banyak. 

Tahukah anda, vitamin D bukan sahaja baik untuk tulang anda (membantu penyerapan kalsium), tetapi ia juga baik untuk kesihatan jantung, mengurangkan risiko kanser, depression dan macam-macam lagi..

Untuk gigi kuat, meningkatkan kekebalan dan mencegah berbagai jenis kanser. Kekurangan vitamin D dapat menyebabkan berbagai gangguan penyakit seperti osteoporosis, osteopenia, diabetes, hipertensi, serangan jantung, kanser payudara dan kanser endometrium.


Sumber vitamin D lebih dikenal berasal dari sinar matahari. Namun sekarang ini, jarang yang bersahabat dengan sinar matahari. Terlebih karena banyak nya isu mengenai bahaya sinar UV dari matahari, banyak yang khawatir akan sinar matahari. Untuk mencukupi kebutuhan vitamin D diperlukan dari sumber selain sinar matahari yaitu dari makanan. Lalu apa saja makanan yang mengandung vitamin D? Berikut adalah 9 diantaranya:



Vitamin D memiliki 2 bentuk:
  1. Vitamin D2 (ergokalsiferol) ditemukan dalam ragi
  2. Vitamin D3 (kolekalsiferol) yang terdapat dalam minyak hati ikan dan kuning telur. Vitamin D3 juga dihasilkan dalam kulit ketika kulit terpapar sinar ultra violet (sinar matahari).
Susu biasanya diperkaya oleh berbagai bentuk vitamin D. Di dalam hati, vitamin D diubah ke dalam bentuk sehingga boleh diangkut oleh darah. Di dalam ginjal, bentuk ini selanjutnya diubah untuk menghasilkan hormon vitamin D, yang fungsi utamanya adalah meningkatkan penyerapan kalsium dari usus dan mempermudah pembentukan tulang normal.

Pada kekurangan vitamin D, kadar kalsium dan fosfat dalam darah menurun, menyebabkan penyakit tulang karena tidak terdapatnya kalsium dan fosfat yang cukup untuk mempertahankan kesehatan tulang. Keadaan ini disebut rakitis (pada anak-anak) danosteomalacia (pada dewasa).


How much vitamin D you need depends on your age and risk factors. The recommended dietary allowance is 600 IU per day for adults up to 70, and 800 IU for ages 71 or older. Some researchers have suggested much larger doses of vitamin D for a variety of health benefits, but too much may harm you. Above 4,000 IU per day, the risk for harm increases, according the Institute of Medicine.

Kalau nak tau, Shaklee Ostematrix dilengkapi dengan vitamin D untuk keperluan harian anda. Jadi, tak perlu lagi nak fikir amik tambahan vitamin D kalau dah ambil ostematrix. :)






Berminat dengan produk ini sila hubungi

Dr. Norizan Ahmad
ID Shaklee: 811511
SMS/Whatsapp: 012 978 0369
Email: norizan.ahmad58@gmail.com
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Sihat-dgn-Shaklee










No comments:

Post a Comment